onsdag 20 mars 2019

Nyheter i BMW, Maersk och Sampo

Tre av mina innehav släppte nyheter igår och idag som jag tycker är värda att kommentera, det händer inte så ofta. Det blir bokstavsordning, men kanske är Sampo intressantast, så härda ut.

BMW släppte sin årsredovisning för 2018 idag och det blev en resultatminskning jämfört med 2017, resultatet per aktie sjönk till 10,84 euro/prefaktie (13,09) vilket fortfarande är väl över mitt investeringsantagande på 9,50 euro. Utdelningen sänktes också till 3,52 euro jämfört med 4,02 euro förra året, för preferensaktien. Stamaktien delar som vanligt ut 2 cent mindre, dvs. 3,50 euro i år.

Antalet sålda bilar ökade med 1,1 % medan motorcyklarna minskade med 12,4 %, motorcyklarna har en tendens att svänga mycket kraftigare och volymerna är lägre.

Det som (jag tror) fick marknaden att sänka aktien med ca 3 % idag är snarare framtidsutsikterna som var ännu försiktigare än tidigare. De sammanfattas med "Profit before tax; significant decrease expected" med hänvisning till en lång rad faktorer som: tuff konkurrens, Brexit, handelsrelationer mellan USA, EU och Kina samt råvaru- och valutavariationer. Samtidigt säger man att personalen inte ska öka och att sålda volymer väntas öka något. EBIT-marginalen ska ner till 6-8 %. Om detta faller ut enligt prognos är det ingen katastrof som jag ser det, det viktiga är att de (stora) investeringar som görs i produktutveckling blir lyckosamma och rätt allokerade.

På elbilsmarknaden har BMW hittills deltagit med sin i3. Jag har provkört den och som alla andra elbilar är den väldigt speciell för oss som övningskörde i Volvo 245 med en slapp och lätt vibrerande manuell växellåda och 10-15 graders dödgång i styrningen. Men i3 har ingen som helst vill-ha-faktor för den typiska BMW-kunden. Det blir intressant att se hur el-MINIn som ska släppas 2019 tas emot, det blir ett prov på hur deras varumärken gifter sig med eltekniken.

Jag tycker fortfarande att BMW:s varumärke och ställning är underskattad på aktiemarknaden och min investering är ett kontra-bet mot tesen att Tesla kommer krossa allt och alla. Att diversifiera med Daimler och kanske något asiatiskt vore kanske ingen dum idé om man vill investera i just denna tes.

Maersk gjorde en bookbuilding igår kväll och sålde sina resterande aktier i franska Total, akter man mottog som betalning för Maersk Oil i bolagens transaktion 2017. Försäljningen inbringade 884 miljoner euro eller ca 6,6 miljarder danska kronor, 314 DKK/aktie. Maersk har tidigare meddelat att de avser skifta ut likviden till ägarna via utdelning eller återköp. Med tanke på SKATs hantering av källskatt, samt hur jag ser på aktiepriset, föredrar jag återköp.

Sampo släppte idag ett tillägg till sin årsstämmokallelse som kompletterades med berömvärt tydliga kommentarer på bolagets IR-blogg. Regulatoriska ändringar tillsammans med Nordeaflytten till Finland sänker Sampos solvens, ett mått på hur Sampos kapitalisering möter bolagets kontraktuella åtaganden. En lägre solvens skulle enligt styrelsen hämma bolagets investeringsfrihet samt möjligheter till utdelningar framöver. En "lösning" på detta är att minska ägarandelen ner under 20 % (Sampo äger idag 21,2 %) varpå Nordea inte längre skulle konsolideras i resultaträkningen och skulle påverka Sampos kapitaliseringskrav stort.

Sampos styrelse söker därför tillåtelse att antingen dela ut Nordeaaktier till sina ägare eller avyttra Nordeaaktier och göra en extrautdelning på upp till 90 cent/aktie. Hur man än väljer att göra lär det sätta en tillfällig press på Nordeaaktien. Som ägare i Sampo tycker jag det är något av en finansiell ickehändelse, en justering långt mindre än exempelvis Öresunds utdelning av MQ och Bilia-aktier härom året. Men strategiskt är den en intressantare ändring där Sampo nu alltså vänder kappan en aning gällande Nordea.

15 kommentarer:

  1. En fundering om BMW; Tyskland har ju ungefär samma källskatt som Danmark. Begär du tillbaka från tyska skattemyndigheten också eller har du köpt dem i en KF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Endast KF för BMW, så det har "delegerats".

      Radera
  2. Spännande med nya inlägg, uppskattat. BMW preffen sneglar jag lite på, men vill i så fall ha den under 60 för lite säkerhetsmarginal. Så blir kanske inget, lite för snål just nu helt enkelt och kassa/räntebärande har byggts upp istället. Ca 20% och kan mkt väl bli lite mer. Beror helt på hur bevakningslistan faller ut. Några nyckelinnehav börjar kännas väl dyra och kanske måste säljas, i alla fall delvis.

    Sampo borde man kanske kolla på, men här kickar min lilla ”flaw” in i investeringsstrategin – jag har svårt ibland att skilja på person och företag och jag har rätt svårt för Wahlroos. Det borde givetvis inte påverka ev investeringsbeslut, speciellt nu då han trappar ner, men det gör nog det lite. Jag misstror alla vuxna män som tycker det är toppen att gå genom livet med ett bebissmeknamn��. Skämt åsido, det är lite annat i hans personlighet jag har svårt med vilket är en suboptimering från rent investeringsperspektiv, så får jobba på det..

    Dessutom vågar jag nog inte gå över 10% av totalportföljen i bank/finans och där ligger jag redan. I och för sig - om det blir ytterligare nedgång i Swedbank, säg runt 150kr, då blir det möjligen ngt kortsiktigt köp.

    Har lite problem med att våra banker delar ut så stor andel av vinsten. Nog lite mer bekvämt med några av de stabilare internationella bankerna typ SAN som snarare delar ut 40-50% av vinst. Bättre buffert då svagare tider kommer. Och det enda som är säkert med banker är deras fantastiska förmåga att straffa ut sig ordentligt med jämna mellanrum..

    Maersk - containerfrakt/terminaler/olja/gas/retail/skeppsvarv känns inte lockande, men det är mest en spontan reflexion. Har inte satt mig in i caset och kommer nog inte göra det. Annat lockar mer.

    SvaraRadera
  3. BMW är ett speciellt bolag. Ikoniskt, lönsamt och fantastiskt duktigt.

    Samtidigt klämt mellan Mercedes och Audi. Mercedes S-klass är mycket större och extremt lönsamt jämfört med 7-serien och kan bära massor av teknikutvecklingskonstander för hela koncernen.

    Audi lever på Folkvagns "body" när det gäller möjligheter att sprida kostnader och återanvända lösningar.

    Det är knappast katastrofläge, men jag är inte säker på att det här är en klockren investering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag har viss förståelse om man väljer att bredda BMW med Porsche, VW eller Daimler om man vill komma ifrån den specifika bolagsrisken.

      Radera
  4. "BMW - När du älskar att köra". Funkar kanske ett par år till, men om en tror på det här med självkörande bilar och funderar på om en människa ens får framföra en bil utan assistans i framtiden så känns det lite skakigare. Körglädje kan dessvärre vara på väg bort, även om jag hoppas att jag har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BMW - När du älskar att åka?

      Radera
  5. Precis som du säger, berömvärt tydligt och bra rapport ifrån Sampo. Nu äger jag ju tyvärr även Nordea så jag får känna av en kortare press på Nordea. Men är man långsiktig så blir det, som du själv uttrycker det, något av en finansiell "icke-händelse" på sikt.

    Kul att du är igång lite mer igen med bloggen, saknade dig när det var alltför lång tyst period :)

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Kan du Luppen, eller någon annan ,förklara varför biltillverkare är så billiga nu? Inte bara BMW, utan alla, utom Tesla. Kommer det inte säljas lika många bilar i framtiden även om de drivs av el eller kör själva?

    SvaraRadera
  7. Går snabbt utför, bmw preffen nere mot 58 nu, under min bevakningskurs på 60. Ngt får mig ändå att tveka, får se om det blir köp eller inte i närtid

    SvaraRadera
  8. Lite intresserad av BMW-preffen - kan inte hitta den på Avanza - vad heter den mer exakt?

    SvaraRadera
  9. Under de senaste två veckorna läste jag en kommentar från online blogg webbplats som räddade mitt äktenskap från skilsmässa, verkligen information är kraftfull. Jag hade god avsikt att dela med dig om min personliga livserfarenhet i min äktenskapsaffär. Min man skilde mig senast 2 år, han flyttade ut för att träffa en annan kvinna, jag grät varje kväll när jag kommer ihåg min dotter frågar mig när kommer pappa att komma tillbaka hem till middag ikväll! jag älskar min honom så mycket och vi har en tjejflicka på 6 år gammal. jag kontaktar så många stavningskastare förra året ingen kunde ta tillbaka min man, de alla krävde mycket pengar från mig, jag gav upp på kärleksspell till förra veckan, jag gick för att besöka min vän hemma, sa jag till min vän allt som händer med mig och jag delar mitt hjärtesmärta till min vän Michelle, hon uppmanade också mig att kontakta kommunikation med samma Spell Caster Dr.oduduwa, jag läste om honom online bloggkommentar, som har en stavning magisk kraft för att få tillbaka älskling man Hem. Min man var under en ond spell från en annan kvinna som hävdar att de daterades tillbaka i högskolan, hon övertygade om att min man skulle skilja mig. Min man Anders kom tillbaka hem till mig bara igår och grät att han var ledsen för skilsmässa mig, han beklagade och sa att han inte hade rätt sinnen. Det är sant att min man var under en ond spell från en annan kvinna för att hon hävdar att min man daterade henne innan hon blev gift med mig. Dr.Oduduwa hjälper mig att lösa mitt äktenskapsproblem. ikväll, jag och min man med vår dotter, äter middag tillsammans i storsäljare. Jag är väldigt glad och använder detta medium för att uppskatta DrOduduwa love spell powers.
    Dr.Oduduwa försäkrade mig att han kan hantera sådana problem;
    - Ljusstearinljus Kärlek stavar till Ta tillbaka ex-make / ex-wife
    - Honey Spell för att sluta fuska och sluta ligga i ett förhållande
    - Fredkärlek Stavning böner för att komma tillbaka Stolt på ditt förhållande - Stava bönskrafter om du vill föda din egen bebis - Vit magisk stavning för att stoppa skilsmässa / separationsstavning. - röda stearinljus stavar böner för att få betalt tillbaka förlorade pengar. - Lycka stava charm för att locka kärlek och lita på relationen. - stava böner för att få snabb jobbpromotion på arbetsplatsen. - Undersökningsframgång bra lycka Stava. - Finansiella affärer framgång genombrott stavning böner. Kärlek Stava att locka uppmärksamhet och respekt,
    - Traditionella rötter och örter för att läka blodcancersjukdomar, bota till högt blodtryck och andra kroppssmärtor. Sedan min kommunikation med Dr.Oduduwa verkar han vara som en far till mig. Jag uppskattar hans råd och visdomsord som såg mig igenom.
    Jag rekommenderar verkligen DrOduduwa Love Spell Caster, om du har liknande problem med äktenskapsrelationer, skicka ett e-postmeddelande för att kommunicera med Dr.Oduduwa för en snabb brådskande lösning för att ta tillbaka ditt förlorade kärleksförhållande: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    WhatsApp nr: +79268011965

    SvaraRadera
  10. Jag reagerar lite på din formulering:

    "min investering är ett kontra-bet mot tesen att Tesla kommer krossa allt och alla"

    Förenklad analys följer:

    Problemet tror jag är (för BMWs del) att BMW inte konkurrerar mot Tesla utan att man i själva verket konkurrerar mot sig själv.

    Tesla har kommit in på marknaden från ingenstans och slängt fram en produkt som direkt konkurrerar med BMW om kunderna och har visat hur man med lätthet kört om tyskarna i racet om elektrifieringen, löst batterikapaciteten, byggt upp ett eget världsomspännande laddnätverk etc. Dessutom har Tesla på ett mätbart sätt stulit marknadsandelar och påverkat försäljningen hos så väl BMW som andra tyska tillverkare.

    BMW har framgångsrikt sålt så väl i3 som i8 men dessa bilar har inte konkurrerat med vare sig övriga modeller inom BMW eller Teslas köpare.

    Jag tror dock att BMW kommer få det mycket svårt när man på allvar tvingas lansera en elektrifierad 3-serie eller motsvarande. Om man väljer att inte matcha Tesla model 3 i pris, räckvidd, acceleration mm kommer man hånas något fruktansvärt vilket ju blir en PR-mardröm för BMW. Om man däremot levererar en riktigt bra elbil kommer man primärt konkurrera med köparna av sina egna bilar med förbränningsmotorer varpå man börjar kanibalisera på sig själv samtidigt som man sänker sina egna marginaler och riskerar problem med fackförbund, politiker etc.

    Tesla blir i sammanhanget lite som ett spöke för BMW, det finns två huvudsakliga utfall där BMW riskerar att bli en förlorare i båda fall.

    Tesla å sin sida har ingenting att förlora. Mr Elon har ju varit tydlig med att själva idén med Tesla är att påskynda den globala omställningen till elektrifieringen av bilflottan. I slutändan tror jag Elon ser Tesla som en vinnare oavsett utfall för Teslas del.

    Tankar?

    SvaraRadera
  11. Halo saya di sini untuk memenuhi salah satu janji saya kepada pria hebat Dr Solo Wise yang membantu saya mendapatkan suami saya kembali setelah 4 tahun berpisah. Dia meninggalkan saya dan anak-anak kami dan pergi ke wanita lain yang Dr Solo mengatakan dia menggunakan Voodoo aneh yang kuat pada suami saya. Tetapi terima kasih Tuhan untuk menggunakan Dr Solo untuk membantu memecahkan voodoo dan membawa suamiku kembali. Saya berharap saya bertemu dengannya sebelumnya tetapi saya tetap berterima kasih padanya. Dia juga dapat membantu Anda memecahkan masalah lain, email-nya
    drsolowisetemple@gmail.com

    WhatsApp +855976707219 menghubunginya hari ini dan berterima kasih padaku nanti.

    SvaraRadera
  12. Halo saya di sini untuk memenuhi salah satu janji saya kepada pria hebat Dr Solo Wise yang membantu saya mendapatkan suami saya kembali setelah 4 tahun berpisah. Dia meninggalkan saya dan anak-anak kami dan pergi ke wanita lain yang Dr Solo mengatakan dia menggunakan Voodoo aneh yang kuat pada suami saya. Tetapi terima kasih Tuhan untuk menggunakan Dr Solo untuk membantu memecahkan voodoo dan membawa suamiku kembali. Saya berharap saya bertemu dengannya sebelumnya tetapi saya tetap berterima kasih padanya. Dia juga dapat membantu Anda memecahkan masalah lain, email-nya
    drsolowisetemple@gmail.com

    WhatsApp +855976707219 menghubunginya hari ini dan berterima kasih padaku nanti.

    SvaraRadera