På fredag är det dags för kinesiska Alibaba att genomföra en av tidernas största börsnoteringar när deras aktier börjar handlas på NYSE. Vad kan då passa bättre än att ställa Kinas e-handelsjätte mot USA:s dito, Amazon?
Vad är då Alibaba? Till att börja med kan man konstatera att det verksamhetsmässigt finns väldigt stora olikheter med Amazon, även om det kanske är det närmaste man kan komma idag. Alibaba är mindre spretigt än Amazon som utvecklar och säljer hårdvara i tillägg till sina webbsajter, men Alibaba sprider sin verksamhet på flera sajter.
|
Skiss över Alibabas sajter, ur prospektet |
Taobao är en kinesisk eBay-variant där konsumenter kan sälja till andra konsumenter. Ett av nyckelproblemen man löst är betalningen, vilket är en stor utmaning i princip i alla länder utanför västvärlden. Med Alipay har man ett system som är pålitligt och som säkerställer att betalning inte sker förrän varan mottagits.
Tmall är istället en kinesisk motsvarighet till Amazon, med försäljning från handlare till konsumenter. I Tmall kan handlarna skapa egna butiker med egen design och layout och blir därmed en onlinegalleria som blivit oerhört dominant på kinesiska marknaden. Till och med Apple har sin
Apple Store i Tmall, vilket är något slags bevis på att man måste vara där.
Juhuasuan är en gruppköpssajt där man köper rabatterade varor under givna tidsfönster. Jag har inte grävt djupare och vet inte riktigt hur den fungerar om jag ska vara ärlig.
Aliexpress är den mest Amazonlika sajten med försäljning från främst kinesiska handlare till globala konsumenter. Den är också på engelska så det är den enklaste sajten för en svensk att ta till sig och jämföra med andra webbsajter. Om man tittar på den och jämför den med västerländska sajter slås man av ett par saker:
- Grundlayouten är ganska lik Amazon men saknar mycket merförsäljningsfunktioner (andra som köpte gillar även... etc.)
- Mycket nästan-kopior och förmodligen en del piratkopior bland produkterna
- Dålig kvalitet på innehåll; bilder, texter etc.
- En del visuella skönhetsfel
Jag har inte handlat på sajten så jag kan inte bedöma köpflödet, leveransen och smidigheten där, men av det man kan se ligger man ett antal år efter Amazon (vilket väldigt många gör om man ska vara ärlig).
1688 och Alibaba är
business to business-sajter för den kinesiska respektive internationella marknaden. Att gå in på Alibaba.com är en intressant upplevelse: köp
eldrivna mopeder i 72-pack! Om du vill starta en importfirma så är detta platsen att börja, affärsmöjligheterna är oändliga och om någon produkt slår hemma i Svedala så är det ju bara att skapa kontakt med grossisten i andra änden så kanske du kan få ett ännu bättre pris.
Alibabas marknad är primärt den kinesiska, även om den globala marknaden växer för dem. Kinesisk e-handel står för 85 procent av intäkterna och den kinesiska marknaden är mycket speciell. På många platser i Kina har den fysiska handeln varit kraftigt underutvecklad och Taobao/Tmall har helt enkelt öppnat en första möjlighet för många konsumenter att kunna få ett större sortiment tillgängligt. Man har i någon mening hoppat över ett steg i utvecklingen. Detta, att man erbjudit kinesiska konsumenter något de inte kan få på annat sätt, tillsammans med facilitering av betalning etc. har lett till en explosionsartad utveckling på hemmamarknaden.
B2B-sidan är den jag egentligen tycker har störst internationell potential, åtminstone på kort sikt. Här öppnas hela den enorma kinesiska produktionsapparaten på vid gavel för världen. Maersk lär få köra många Alibaba-containers det kommande decenniet. Aliexpress lär å andra sidan möta en tuffare konkurrens än de kinesiska konsumentsajterna, så i mina ögon blir det i alla fall svårare där än i andra delar av verksamheten.
Man ska vara medveten om att den kinesiska marknaden är i stor förändring. Många av Tmall-butikerna drivs som hobbyverksamheter hemma hos folk och skalmöjligheterna är i mångt och mycket outtömda. Vad händer när de inhemska handlarna växer, kommer Tmall att utmanas etc.?
Sök som navigationssätt på Internet är också eftersatt i Kina jämfört med västvärlden, vilket är något som skapar en tendens att stora sajter behåller sin trafik, är detta något som kommer att ändras? För er som är gamla nog att minnas Yahoo! på 90-talet så förstår ni vad jag menar, man navigerar sig i större utsträckning fram genom länkkataloger än vi gör i väst.
När det gäller risker så finns det såklart massor; och
prospektet listar en lång rad av dem. Jag tycker personligen att Kina bär med sig ett antal stora politiska risker som är svåra att överblicka, samt att redovisningsreglerna också är luriga. När man köper Alibaba-ADR:er så köper man registrerade aktier i ett bolag i Caymanöarna som har
kontraktuell rätt till alla vinster i det kinesiska Alibaba - men som inte äger verksamheten. Det är osäkert om jag skulle vilja ett bolag på de premisserna i Sverige, ännu mindre i Kina. (
tack till Christian Hall som pekade ut inlägget)
Som ett tecken på kinesiska spelreglers flyktighet så ägs Alipay, betallösningen, numera av Jack Ma, företagets grundare, efter att den kinesiska staten 2011 bestämt att icke-banker inte får äga betallösningar utan särskilda tillstånd som Alibaba tydligen inte kunde få. Alipay är i sig en otroligt värdefull verksamhet som med några snabba beslut berövades Alibabas ägare.
Hur blir då värderingen av Alibaba, är det värt att köpa? Börsintroduktionens övre prisgräns värderar bolaget till smånätta 170 miljarder dollar. Under kalenderåret 2013 (prospektet innehåller inga färskare siffror) omsatte man 49,2 miljarder RMB och tjänade smått otroliga 21,7 miljarder RMB. I och med att man primärt förmedlar varor så blir det helt andra marginaler än vad någon e-handlare kan uppvisa. Vinsten i amerikanska dollar blir då 3,5 miljarder och P/E blir knappt 50 och P/S 21.
Enligt Google Finance är Amazons P/E idag 850 (!) så i den jämförelsen framstår ju Alibaba som ett klipp, men P/S är å andra sidan snarare 2 i Amazons fall. Man har mycket lägre marginaler alltså.
Aktien är förstås inget för Lundaluppen och svårigheten att blicka in i framtiden är extra stor i en så snabbrörlig bransch. Om man tror att Alibaba kan fortsätta växa i den takt man gjort de senaste åren är priset faktiskt inte så avskräckande. Men om man blir omkörd av någon ännu snabbare inhemsk konkurrent eller någon internationell bjässe om 5 år kan priset visa sig vara väldigt högt.