lördag 20 mars 2010

Analys av Hennes & Mauritz

Jag har under senaste året köpt ett antal H&M-aktier och det är dags att utvärdera innehavet. Dessutom blev jag inspirerad av bloggaren "40 procent 20 år":s intressanta jämförelse mellan H&M och dess internationella konkurrenter.

Vad H&M gör är säkert inte något jag behöver berätta för er, men de har en del unika egenskaper jag skulle vilja belysa:
  • Mycket låg kapitalbindning genom snabb lageromsättning
  • Låga kostnader
  • Väloljad organisation som bevisligen kan hantera snabb expansion
  • Starkare varumärke än man som jantesvensk kan förledas att tro
  • Mycket lite av vinsten går åt för expansion, därmed kan väldigt stor del delas ut till aktieägarna
OK, dags att titta på de kvalitativa investeringskriterierna:

KriteriumUppfyllt?Kommentar
Tillräcklig storlek:JAEtt av världens största klädesföretag idag
Stark finansiell ställning: JAOmsättningstillgångarna är tre gånger större än kortfristiga skulder och räcker för att lösa alla skulder. Ingen risk för likviditetsproblem här.
Intjäningsstabilitet: JAfantastisk historik
Utdelningsstabilitet: JApålitlig utdelare
Intjäningstillväxt: JAIntjäningsförmågan per aktie ligger försiktigt räknat på 19 kr idag, och låg på under 5 kr/aktie vid sekelskiftet, en årlig tillväxt på över 14 %
Trovärdig ledning: JAKarl-Johan Persson är ny, men pappa Stefan ser nog till att han fortsätter den inslagna vägen
Gynnsam ägarbild: JAFamiljen Persson har en rejäl slant vid sidan om, om det skulle behövas

Att Hennes & Mauritz är ett fantastiskt kvalitetsbolag har nog de flesta insett vid det här laget. Resultatet från de kvalitativa testerna bör alltså inte överraska någon. Hur ser det ut kvantitativt då?
  • P/E-tal: priset ligger på 476 kr per aktie, intjäningsförmågan som nämnt på kanske 19 kr per aktie, därmed är P/E 25, EJ OK, men liksom Coca-Cola har man en pålitlig tillväxt historiskt och därmed kan det kanske anses vara ett ok pris.
  • Pris/eget kapital: eget kapital per aktie uppgick vid årsskiftet till ca 49 kr, aktien är ca 10 gånger dyrare EJ OK. Precis som med Coca-Cola ligger inte H&Ms skydd mot konkurrens i hur mycket kapital man binder utan i att man har låga omkostnader och ett starkt varumärke. Företaget ger därmed en enormt hög avkastning på eget kapital som kan synas som riskabel, men jag tycker inte att det är en risk med H&M.

Hennes & Mauritz är ett fantastiskt företag som för stunden kan köpas till ett rimligt pris, inte billigt men inte heller dyrt. Jag behåller mina aktier och hoppas på en liten nergång så att jag kan förmå mig att köpa fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.